Chren dedinský ~ Armoracia rusticana

Chren naši predkovia poznali, pestovali a hojne používali. Už ako deti sme chren mali zaradený do jedálnička. Veľmi často sme mali chrenovú omáčku s vareným mäskom a knedľou, ale pamätám si že nám starká varila mlieko s medom a malou lyžičkou chrenu keď sme boli nachladnutí a mali sme upchané nošteky. Veľká noc sa tiež bez chrenu a údenej šunky nezaobišla. Alebo také predjedlo podávané na svadbách v podobe šunkových závitkov s chrenovou šľahačkou.

No, dosť bolo spomínania. Teraz si povieme niečo ako to vlastne s chrenom je. Je všeobecne známou rastlinou, ktorá sa dokáže veľmi rýchlo rozrásť. A aj napriek tomu, že ju mnoho ľudí pokladá za burinu, ktorá sa nedá vykynožiť, je chren nadovšetko zdravý a plný prospešných látok.

Chren, sa k nám dostal z Ázie a v súčasnosti je rozšírený naozaj na celej našej planéte. Je to statná rastlina s veľkými, podlhovastými sýtozelenými listami a mohutným koreňom sfarbeným do bledohneda zvonku a s bielou farbou vo vnútri. Zaujímavé na tejto rastline je, že keď vykopete koreň chrenu, vôbec nevonia alebo nezapácha. Jeho silná a korenistá vôňa sa naplno prejaví, až keď koreň rozrežete. Je to preto, že enzýmy z poškodených buniek chrenu rozkladajú glukozid singrín za vzniku alyl izotiokynátu. Je to podobné ako pri bielení a krájaní cibule – tečú nám slzy 🙂

Koreň chrenu sa najčastejšie zbiera na jeseň. V tomto období je ako každý liečivý koreň, najúčinnejší. Využijete ho na mnoho spôsobov. Avšak najlepší a najzdravší je surový teda čerstvý. Nesmieme zabúdať na skutočnosť, že chrenová aróma je veľmi silná a musíme dávať pozor pri jeho spracovávaní, aby sme si nepoškodili nosové sliznice. Keď však chren necháme voľne postrúhaný dlhšiu dobu, len tak na vzduchu, zmení farbu na sivú a jeho aróma sa vytratí a zhorkne. Preto by ste mali chren, čo najrýchlejšie spracovať. Pár spôsobov ako chren využiť : naloženie do sladkokyslého nálevu alebo pridanie do súdka s kapustou, výroba chrenového vína, chrenový med. Dva tipy aj s receptami nájdete na konci článku.

Čo chren obsahuje a ako by sme mohli chren využiť na samoliečbu či prevenciu ? 

Chren má antiseptické a antibakteriálne účinky. Práve preto sa využíva najmä pri chorobách nachladnutia a rôznych infekciách. Obsahuje stopové prvky : draslík, fosfor, horčík, železo a aj vápnik. Okrem toho aj veľké množstvo vitamínu C. Nájdeme v ňom aj organické kyseliny, pre telo prospešné enzými.

Chren, ako som už spomenula vyššie,  môžeme využiť ako prevenciu. Celkovo dokáže posilniť organizmus s to najmä pri chorobách spojených s nachladnutím či chrípkou. Pomôcť by vám mohol aj s bolesťou zubov a pri problémoch so zapálenými ďasnami. Pomáha pri trávení.

Chren ako pomoc pri rôznych bolestiach kĺbov, pri reumatizme alebo dne.

Stačí chren postrúhať a prikladať na postihnuté, boľavé miesto. Postrúhaný chren zmiešame s olejom a vložíme do handričky alebo ľanového vrecúška. Utľapkáme a priložíme na postihnuté miesto. Necháme pôsobiť, ale len do vtedy pokiaľ nám koža nesčervenie. Obklad opakujeme, keď načervenanie kože zmizne.

Ale ako som písala, chren je veľmi silný a preto dávajte pozor pri obkladoch, aby vám nespôsobil popáleniny, podráždenie. Môže vám rovnako podráždiť žalúdok, ale len pri skonzumovaní veľkého množstva.
A nakoniec ešte poznamenám, že sila chrenu sa rovná známemu „japonskému chrenu“ s názvom wassabi. Niekedy sa stáva, že sa tieto dve potraviny zamieňajú.

Sľúbené dva recepty, ktoré uvádza Dionýz Dugas v knihe „Babkine bylinky“.

Chrenové víno

10 PL nastrúhaného chrenu zalejeme 1 litrom bieleho hroznového vína. Necháme na chladnom mieste macerovať asi 10 dní, potom precedíme a pijeme kalištek 2x denne pred jedlom.

Chrenový med

Jemne nastrúhaný chren rozmiešame s medom v pomere 1:1 na kašu. Viackrát denne užijeme 1 ČL pri chrípkových ochoreniach, ale aj pri jarnej únave.

Prajem pekný i keď sychravý deň 🙂

0 komentárov k článku “Chren dedinský ~ Armoracia rusticanaPridajte vlastný →

Pridaj komentár